Idąc wzdłuż via Clavature w Bolonii, możesz przeoczyć, znajdujący się pod numerem 10, kościół Santa Maria della Vita, który kryje jedno z najbardziej ekspresyjnych przedstawień opłakiwania Chrystusa. Oglądanie „Opłakiwania martwego Chrystusa” jest bezpłatne dla posiadaczy Cultura Card.
![Niccolò dell’Arca – Il Compianto sul Cristo morto. Opłakiwanie Chrystusa](https://italjarek.pl/wp-content/uploads/2021/03/SM-Compianto-1-1024x585.jpg)
Jeśli nie trafiłeś do tego kościoła, to masz powód, aby ponownie odwiedzić Bolonię i obejrzeć znakomitą grupę rzeźb wykonaną przez Niccolò dell’Arca – Il Compianto sul Cristo morto.
![Wejście do kościła Santa Maria della Vita](https://italjarek.pl/wp-content/uploads/2021/03/SM-Santa_Maria_della_Vita-243x300.jpg)
Co ciekawe, atrakcyjność dzieła nie znajduje odzwierciedlenia w jego popularności wśród turystów. Kiedy pójdziesz oglądać Opłakiwanie Chrystusa, możesz liczyć na spokój, bez tłumów zwiedzających i rzędów fotografów szukających najlepszego ujęcia.
Opłakiwanie Chrystusa – Siedem osób dramatu
Na grupę „Opłakiwanie zmarłego Chrystusa” składa się siedem naturalnej wielkości figur wykonanych z terakoty. Na rzeźbach można zobaczyć resztki polichromii.
![Niccolò dell’Arca – Il Compianto sul Cristo morto](https://italjarek.pl/wp-content/uploads/2021/03/SM-Compianto-cz-3-1024x522.jpg)
W centrum widzimy przedstawienie martwego Chrystusa z głową opartą na poduszce. Dookoła Chrystusa ustawionych jest pięć stojących postaci oraz jedna, która klęczy i patrzy w stronę zwiedzających.
![Maria Salome i Maryja matka Jezusa](https://italjarek.pl/wp-content/uploads/2021/03/SM-Compianto-cz-5-637x1024.jpg)
Pierwsza z lewej stoi Maria Salome – matka Jakuba Większego i Jana Ewangelisty, która poszła za Jezusem jako uczennica. Św. Salome ściska swoje uda w geście żalu.
Obok widzimy matkę Jezusa, z twarzą wykrzywioną bólem i złożonymi rękami.
![Opłakiwanie Chrystusa - św. Jan](https://italjarek.pl/wp-content/uploads/2021/03/SM-Compianto-cz-10-768x1024.jpg)
Święty Jan Ewangelista – najmłodszy z apostołów – jest przedstawiony w cichym płaczu, z dłonią podtrzymującą podbródek. Św. Jan patrzy na leżacego, zdjętego z Krzyża Mistrza i zastanawia się, czy to już koniec?
Obok św. Jana stoją dwie najbardziej dynamiczne postaci – św. Maria, żona Kleofasa i św. Maria Magdalena. Maria Kleofasowa odpych od siebie myśl, że Chrystus umarł. Wystarczy spojrzeć na jej ręce, które mówią wszystko.
![św. Maria Magdalena](https://italjarek.pl/wp-content/uploads/2021/03/SM-Compianto-cz-7-767x1024.jpg)
I wreszcie ona! Szalejąca z bólu Maria Magdalena, w ubraniach rozwiewanych przez wiatr. W kontrapunkcie do postaci Marii z Magdali widzimy klęczącą postać, ze wzrokie skierowanym w naszą stronę. Kim jest ta osoba?
Postać w renesansowym stroju
![Opłakiwanie Chrystusa](https://italjarek.pl/wp-content/uploads/2021/03/SM-Compianto-cz-8-576x1024.jpg)
Klęcząca postać po lewej stronie jest zazwyczaj kojarzona z Józefem z Arymatei lub Nikodemem. Obaj byli zwolennikami Chrystusa, zamożnymi i wpływowymi ludźmi, członkami Sanhedrynu – Wysokiej Rady Żydowskiej. Według św. Jana Ewangelisty, Nikodem razem z Józefem z Arymatei zajęli się pogrzebem Jezusa.
Warto zauważyć, że klęcząca osoba jest ubrana w renesansowy strój. Być może jest to przedstawienie fundatora dzieła, zwłaszcza, że osoby przekazujące fundusze na wykonanie rzeźb lub obrazów o treści religijnej, często były umieszczane gdzieś z boku w pozycji klęczącej.
Moja hipoteza jest odmienna. Uważam, że patrzy na nas sam Niccolò dell’Arca. Trzyma w ręku młotek – atrybut rzeźbiarza, dumnie pytając: jak się wam podoba moje dzieło?
I jeszcze d’Annunzio
Rzeźby z kościoła Santa Maria della Vita zachwyciły młodego Gabriele D’Annunzio. Wraz z ojcem pisarza wstąpili do kościoła, aby wysłuchać koncertu muzyki sakralnej. Ojciec chciał słuchać muzyki i zaczął wędrować po korytarzach, aż napotkał coś, co całkowicie go zszokowało.
Widziałem w cieniu, nie wiem, co za ogniste poruszenie bólu. Zamiast rzucić okiem, wydawało mi się, że uderzył go wiatr bólu, chmura nieszczęścia, trzask dzikiej namiętności.
Źródło: Bologna, D’Annunzio ed il Compianto sul Cristo morto, https://www.radicinelmondo.it/dannunzio-cristomorto/
Wspaniałe opisy,chętnie po nie sięgam i czytam z wielkim zainteresowaniem!