Loggia i Odeo Cornaro były częścią większego kompleksu budynków i ogrodów zbudowanych przez Alvise Cornaro w pierwszej połowie XVI wieku, w rozległym parku jego rezydencji przy Via del Bersaglio (obecnie Via Melchiorre Cesarotti) w Padwie, kilka kroków od bazyliki św. Antoniego.
Z pierwotnego projektu pozostał prostokątny dziedziniec o wymiarach około 32 na 18 metrów: Loggia zajmuje cały krótszy bok dziedzińca, a Odeo jest umiejscowiony po środku dłuższego boku.
Alvise Cornaro i Loggia Cornaro
Idąc Via Melchiorre Cesarotti w Padwie łatwo przegapić wejście, które prowadzi do budowli będącej dumą renesansowej Padwy – Loggii i Odeo Cornaro. W czasie mojego „japońskiego dnia w Padwie” obejrzałem ten ciekawy zabytek.
Fundatorem budowli był Alvise Cornaro, urodzony w Padwie szlachcic i mecenas sztuki, znany również ze swoich czterech ksiąg Discorsi (opublikowanych w latach 1583–1595) o sekretach długiego życia. Choć urodził się jako syn karczmarza, to twierdził, że ma powiązania ze szlachecką rodziną Cornaro z Wenecji.
Jako mecenas Cornaro kierował karierą werońskiego artysty-architekta Giovanniego Marii Falconetto, któremu powierzył budowę Loggii i Odeo Cornaro w swoim podmiejskim ogrodzie.
Co ciekawe, około 1538 roku, Cornaro poznał młodego murarza, który był – późniejszy słynny architekt – Andrea Palladio.
Loggia została zbudowana w 1524 roku i miała pełnić rolę stałego tła teatralnego dla wystawianych na dziedzińcu sztuk. Budynek jest podzielony łukami, które nawiązują do struktury rzymskiego łuku triumfalnego. W niszach górnego poziomu fasady znajdują się stiukowe posągi autorstwa rzeźbiarza Jacopo Colonny, który współpracował z Jacopo Sansovino.
Wnętrze loggii ozdobione jest naprzemiennymi freskami i sztukateriami, których tematyka to alegorie czterech pór roku i bogów, od których pochodzą nazwy planet.
Odeo Cornaro
Odeo (Odeon) był miejscem słuchania muzyki, a także miejscem spotkań renesansowych humanistów skupionych w Accademia degli Infiammati.
odeon składający się z charakterystycznego ośmiokątnego atrium z symetrycznie rozmieszczonymi pokojami bocznymi, stał się wzorem dla szesnastowiecznych willi w całym regionie Wenecji Euganejskiej.
Sklepienie centralnego pomieszczenia posiada wspaniałą groteskową dekorację. Jest to pierwszy w Padwie przykład wykorzystania motywu, który rozpowszechnił się w Rzymie i Mantui w pierwszej połowie XVI wieku po odkryciu Domus Aurea Nerona.
Informacje praktyczne
Godziny otwarcia:
od kwietnia do września
wt-pt 10:00-13:00
sobota, niedziela i święta 10:00-13:00 / 16:00-19:00
od października do marca
wt-pt 10:00-13:00
sobota, niedziela i święta 10:00-13:00 / 15:00-18:00.