Palazzo della Ragione, zwany także Salone, był w przeszłości siedzibą sądów miejskich i zadaszonego targu (mercato coperto) w Padwie. Odwiedziłem tę budowlę w czasie mojego „japońskiego dnia” w Padwie.
Historia Palazzo della Ragione
Początki Palazzo della Ragione sięgają XII wieku, ale szacuje się, że dolana część (zadaszony targ) została wzniesiona między 1218 a 1219 rokiem. Między 1306 a 1309 rokiem Giovanni degli Eremitani kazał dobudować portyk i loggie oraz podnieść dach, któremu nadał charakterystyczny kształt odwróconego kadłuba statku.
Sala na piętrze, nazywana Salone, mierzy około 80 na 27 metrów i ma wysokość prawie 40 metrów. Była kiedyś największą tego typu salą na świecie. Do sali tej dochodzimy imponującą loggią.
Freski w Palazzo della Ragione
Freski w Salone, pierwotnie namalowane przez Giotta i odtworzone po pożarze w 1420 roku, w 2021 roku zostały wpisane przez UNESCO na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO w ramach XIV-wiecznych cykli fresków Padwy.
Freski o tematyce astrologicznej, znajdujące się w trzech górnych pasach czterech ścian, mają ponad 200 metrach bieżących. Są one podzielone na dwanaście przedziałów odpowiadających miesiącom.
W każdym przedziale znajdują się wizerunki apostoła, alegoria miesiąca, znak zodiaku, planeta, typowe zawody, konstelacje. Dookoła przedstawione są czynności i indywidualne cechy charakteru ludzi przypisywane wpływom astralnym.
W dolnym pasie fresków zilustrowano Cztery Cnoty Kardynalne (Głowne) oraz trzy cnoty teologalne (Cnoty Boskie). Przedstawieni są tam również święci patroni Padwy (św. Justyna i Antoni z Padwy) oraz doktorzy Kościoła.
Wizerunki zwierząt na użytek sądu
W dolnym pasie fresków tematy religijne przeplatane są przedstawieniami różnych zwierząt. Pod tymi wizerunkami zasiadali sędziowie i notariusze. W czasach, kiedy powszechny był analfabetyzm, wezwani na rozprawę otrzymywali kartę z postacią zwierzęcia symbolizującego sędziego odpowiedzialnego za jego sprawę. W ten sposób identyfikowali miejsce rozprawy nawet ci, którzy nie potrafili czytać.
Podróżnik i gigantyczny koń
Na ścianie wschodniej znajduje się medalion przedstawiający padewskiego odkrywcę i podróżnika Giovana Battistę Belzoniego. Przy tej ścianie, po bokach drzwi wejściowych do urzędów miejskich, znajdowały się dwa posągi egipskiej bogini Sechmet, podarowane w XIX wieku przez Belzoniego. Posągi te zostały przywiezione z Egiptu, a które następnie przekazane do Muzeum Archeologicznego w Padwie.
W pomieszczeniu znajduje się również gigantyczny drewniany koń, renesansowa kopia tego z pomnika Gattamelata, wykonanego przez Donatella, podarowanego gminie przez rodzinę Emo Capodilista. O historii tego konia przeczytasz w osobnym artykule