W Palazzo della Ragione w Padwie stoi drewniany koń, a na cokole tej rzeźby jest napis, że jest to dzieło Donatella. Jaka jest prawda? Tę zagadkę próbowałem rozwiązać pędząc przez Padwę podczas japońskiego dnia.
Skąd się wziął drewniany koń w Palazzo della Ragione
Drewniany koń z Palazzo della Ragione to imponująca rzeźba o wysokości 5,75 m i obwodzie 6,20 m. Jedna z nóg konia spoczywa na wielkiej kuli. W odróżnieniu od reszty posągu kula jest metalowa i waży około 600 kg. Zadaniem kuli, do której przymocowano kopyto, jest utrzymanie konia w równowadze.
Cavallo di Legno powstał na zamówienie Annibale Capodilisty, aby zostać zaprezentowany podczas wielkiej parady w 1466 roku, która przemierzała Padwę z Piazza dei Signori do Prato della Valle. Po zakończeniu parady posąg trafił do pałacu Capodilista w San Daniele, gdzie widział go między innymi słynny historyk sztuki i artysta Giorgio Vasari.
Przez prawie cztery stulecia drewniany koń pozostawał w pałacu Capodilista, aż w 1837 roku Giorgio i Giordano Emo Capodilista zdecydowali się podarować go gminie Padwa. Podarunek umieszczono w sali Palazzo della Ragione, gdzie można go oglądać do dziś.
Po przyjęciu daru, okazało się, że koń był pozbawiony głowy i ogona. Zostały one odtworzone na podstawie posągu konnego Gattamelata stojącego obok bazyliki św. Antoniego w Padwie,
W 2004 roku przeprowadzono gruntowną konserwację rzeźby i zabezpieczoną ją przed agresją owadów ksylofagicznych.
A Donatello?
Na cokole posągu widnieje napis, że twórcą drewnianego konia był Donatello. To tradycyjna atrybucja działa pochodzi od Vasariego, który w „Żywocie Donatella” napisał, że w 1466 roku hrabia Annibale Capodilista nakazał wielkiemu Florentyńczykowi zbudować drewnianego konia, który zwieńczony posągiem Jowisza został wykorzystany w czasie wielkiego turnieju rycerskiego, który odbył się w Padwie w tym samym roku.
Tymczasem Donatello opuścił Padwę w 1453 roku, po wykonaniu pomnika konnego z brązu weneckiego kondotiera Erasma da Narni (zwanego Gattamelatą). Ponadto Donatello zmarł w grudniu 1466 roku we Florencji.
Najprawdopodobniej, koń wykonany przez nieznanego artystę jest kopią konia Gattamelaty, dzieła Donatella.