Opłakiwanie martwego Chrystusa (Compianto sul Cristo morto) to pochodzący z 1502 roku obraz, który namalował Luca Signorelli. Obecnie można go oglądać w Muzeum Diecezjalnym w Cortonie.
Co ciekawe, choć głównym tematem dzieła jest lamentacja, to na obrazie artysta umieścił wszystkie najważniejsze wydarzenia Wielkiego Tygodnia.
Czy śmierć syna miała wpływ na powstanie obrazu?
Giorgio Vasari w „Żywotach najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów” przekazuje nam taką historię:
Opowiadają, że gdy w Cortonie zabito mu syna, chłopca o pięknym wyglądzie i zdolnościach, w tym wielkim nieszczęściu kazał go rozebrać i bez jednej łzy w oku, z całą siłą ducha sportretował go, aby dzięki tej pracy móc, kiedykolwiek zechce, zobaczyć to, co dała mu natura, a odebrał zły los.
Giorgio Vasari
Czy na obrazie, przeznaczonym pierwotnie dla kościoła św. Małgorzaty z Cortony, Chrystus posiada cechy syna artysty? Tego już się pewnie nie dowiemy.
Luca Signorelli i jego opowieść
Chcą zachować chronologię Wielkiego Tygodnia, należy rozpocząć oglądanie obrazu od predelli.
Na predelli namalowanej przypuszczalnie przez uczniów lub współpracowników Signorellego widzimy cztery epizody sprzed Męki Pańskiej: Modlitwę w ogrójcu, Ostatnią Wieczerzę, Pojmanie Chrystusa i Biczowanie.
Ukrzyżowanie Chrystusa Luca Signorelli przedstawił lewym górnym rogu obrazu:
W scenie na Kalwarii widać ukrzyżowanego Chrystusa pomiędzy dwoma łotrami, a u stóp krzyży – cały tłum żołnierzy.
Główny temat obrazu
Najważniejsza scena obrazu odbywa się pod Krzyżem, wieczorem w Wielki Piątek.
Pod Krzyżem widać dużą grupa postaci, zgromadzoną wokół ciała Jezusa, leżącego na ziemi i wspieranego przez mdlejącą Madonnę. Jedna z kobiet (Maria, żona Kleofasa?) całuje rękę Chrystusa, a Maria Magdalena podtrzymuje jego nogi, rozkładając ręce w geście rozpaczy.
Dookoła widać pobożne kobiety, Jana Apostoła załamującego ręce w smutnym geście oraz dwóch rozmawiających mężczyzn, trzymających gwoździe i koronę cierniową. Jeden z nich wygląda na Rzymianina, drugi może być żydowskim kapłanem.
Na pierwszym planie widzimy czaszkę (Golgota – Góra Czaszki) oraz młotek – narzędzie Męki. Po Krzyżu spływa strużka krwi.
Zakończenie Wielkiego Tygodnia
Luca Signorelli domyka swój obraz w myśl słów św. Pawła: „A jeżeli Chrystus nie zmartwychwstał, daremne jest nasze nauczanie, próżna jest także wasza wiara” (1 Kor 15, 14).
Dlatego w prawym górnym rogu obrazu widać scenę Zmartwychwstania.
„Wychodzi z grobu, dnia trzeciego z rana!”.