Zmartwychwstanie z Sansepolcro

Zmartwychwstanie, Piero della Francesca, Moseo Civico Sansepolcro

Czy może być lepsze miejsce dla obrazu przedstawiającego Zmartwychwstanie Chrystusa niż miasto, którego nazwę można przetłumaczyć jako Grób Święty.

To właśnie w Sansepolcro możemy obejrzeć arcydzieło namalowane przez Piero della Francesca.

Pietro da Borgo

Piero della Francesca urodził się ok. 1416 roku w Borgo Sansepolcro w rodzinie kupieckiej. Jego ojciec handlował skórami i wełną. Sam Piero podążał za głosem swojego powołania i dzięki wsparciu ojca został uczniem w pracowni malarskiej znanego w okolicy Antonia di Anghiari w Sansepolcro. W wieku 20 lat opuścił swojego mistrza i dom rodzinny i wyruszył w podróż ku sławie.

Piero della Francesca, pomnik, Sansepolcro
Pomnik Piero della Francesca w Sansepolcro

Choć Piero della Francesca spędził znaczną część swojego życia jako gość na najważniejszych dworach w środkowych Włoszech, to czuł się związany ze swoim rodzinnym miastem i swoje pace często podpisywał „Pietro da Borgo”.

Zmartwychwstanie

Fresk przedstawiający Zmartwychwstanie Chrystusa powstał w latach 1467-1468 we wnętrzu dawnej siedziby władz Sansepolcro – Palazzo dei Conservatori del Popolo (obecne Museo Civico).

Sansepolcro, Palazzo dei Conservatori del Popolo
Sansepolcro – Museo Civico (Palazzo dei Conservatori del Popolo)

Muzeum w Sansepolcro jest warte do obejrzenia ze względu na wiele wybitnych dzieł sztuki, jakie są tam eksponowane. Prawdziwą jego ozdobą jest „Zmartwychwstanie” mistrza Piero.

Zmartwychwstanie, Piero della Francesca

Postawa Chrystusa wychodzącego z grobu ukazuje jego triumf nad śmiercią, grzechem i szatanem. Chrystus owinięty jest w różową pofałdowaną tunike, niczym w królewską szatę. Ideę Zbawienia symbolizuje dwoistość przyrody przedstawionej w tle fresku. Z lewej strony widzimy nagie drzewa, a po prawej wydaje się panować wieczna wiosna.

Poczucie humoru malarza oddaje jego zabawa kolorem. Zobaczmy, że każdy ze śpiących żołnierzy posiada element zielony element stroju. Jeśli przyjrzysz się innym obrazom Piero, to z pewnością znajdziesz więcej takich elementów kolorystycznych i innych fragmentów świadczących o inteligentnej zabawie mistrza z widzem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *