Villa Cagnola i jej kolekcja sztuki

Villa Cagnola

Villa Cagnola jest jednym z najważniejszych przykładów romantycznej rezydencji z parkiem angielskim w Lombardii. Willa położona jest na wzgórzu nad wioską Gazzada Schianno, skąd można podziwiać w panoramę jeziora Varese i alpejskiego łańcucha Monte Rosa. Nie tylko widoki przyciągają turystów do Villa Cagnola, ale ciekawa kolekcja sztuki zachowana i prezentowana w jej wnętrzach. Kiedy mieszkałem w hotelu znajdującym się na terenie rezydencji, to podjąłem wysiłki, aby zobaczyć tę kolekcję.

Willa i park

Rezydencja Villa Cagnola znajduje się na wzgórzu, skąd patrząc na wschód rozciąga widok na wioskę Gazzada Schianno, a na zachód – panorama z jeziorem Varese i Alpami.

Villa Cagnola - widok na Alpy
Panorama jeziora Varese i masywu Monte Rosa

Willa składa się z dwóch budynków ustawionych na osi północ-południe, połączonych ze sobą prostopadłym skrzydłem, które zawiera na parterze duży portyk wsparty na kolumnach.

Villa Cagnola  - prostopadłe skrzydło z portykiem
Skrzydło łączące budynki willi. Po lewej stronie portyku – wejście do muzeum

Głowna część willi zwrócona jest na zachód i składa się z dwukondygnacyjnego budynku z wyższą częścią środkową, z poddaszem z dwiema bocznymi loggiami.

Budynek główny - widoczne  poddasze z dwiema bocznymi loggiami
Budynek główny – widoczne poddasze z dwiema bocznymi loggiami

Od strony północnej, historyczna willa łączy się ze zbudowanym w drugiej połowie XX w. Instytutem Religioznawstwa. Nowa część willi mieści hotel, restaurację, sale konferencyjną oraz kościół.

Na zachód i północ od willi rozciąga się rozległy park angielski, w którym rosną ciekawe gatunki drzew, między innymi cedry libańskie, Sophora japonica, cedry z Himalajów i gór Atlas, a także magnolie, platany, buki, klony japońskie i czerwone dęby.

Villa Cagnola - park
Park przy willi

Stojąca w parku wieża jest zbudowana na planie kwadratu. Budowla wykonana z kamienia w górnej części posiada cztery okna z terakotowymi obramowaniami.

Wieża w parku
Wieża w parku

Historia Villa Cagnola

Pierwszymi właścicielami willi była rodzina Perabò, która posiadała majątek w Gazzadzie już w drugiej połowie XVI wieku. W 1611 roku Giuseppe Perabò był już w właścicielem pierwszego budynku mieszkalnego z otaczającym go ogrodem warzywnym. W XVIII wieku bracia Gabrio i Giuseppe Perabò dokonali rozbudowy willi. Dowodem na nowy wygląd budynku jest znajdujący się w mediolańskiej Brerze obraz Veduta di Gazzada, namalowany w 1744 roku przez Bernardo Belotto.

Villa Cagnola - obraz ze zbiorów muzeum
Villa Cagnola – obraz ze zbiorów muzeum Villa Cagnola

Willa pozostała w rodzinie Perabò do 1838 roku, kiedy Camillo Perabò sprzedał willę Gazzada Ludovico Melzi d’Eril. Po kolejnych 12 latach rezydencję kupił Giuseppe Cagnola. Jego syn – Carlo Cagnoli, czołowy przedstawiciel życia politycznego i gospodarczego Lombardii – przekształcił budowlę w romantyczną willę z angielskim parkiem.

Guido Cagnola

Projekt przebudowy powierzono architektowi Luigiemu Clerichettiemu, który dokonał jej w latach 1856-1858. Budynek został wtedy wyposażony w meble pochodzące z Palazzo Botta w Pawii i wzbogacony obrazami, gobelinami i kolekcją ceramiki. W 1886 roku posiadłość odziedziczył Guido Cagnola, wielki znawca sztuki, który w latach 1900-1901 powierzył architektowi Achille Mainoni d’Intignano renowację swojej rezydencji.  W kolejnych latach Guido powiększył kolekcję sztuki zapoczątkowaną przez ojca.

W 1946 roku Guido Cagnola przekazał nieruchomość Stolicy Apostolskiej, aby uczynić ją Instytutem Religioznawstwa. W latach 1999-2000 kompleks został odnowiony i ponownie otwarty w 2001 roku.

Kolekcja sztuki

Kolekcję sztuki Villa Cagnoli można zwiedzać wyłącznie z przewodnikiem w drugą i ostatnią niedzielę miesiąca o godzinie 16.00. Niestety, ja mieszkałem w hotelu w innym terminie. Zwróciłem się więc za pośrednictwem recepcji hotelu o umożliwienie zwiedzania muzeum. Dzięki pośrednictwu miłych osób z recepcji i pozwoleniu instytucji zarządzającej kolekcją, miałem możliwość odbycia prywatnej wizyty w muzeum z przewodnikiem. Jeszcze raz dziękuję za tę możliwość oraz zezwolenie na fotografowanie.

Villa Cagnoli - jedna z sal muzeum
Villa Cagnoli – jedna z sal muzeum

Kolekcja sztuki zgromadzona przez Carlo Cagnoli’ego i jego syna Guido  jest jednym z najpiękniejszych we Włoszech prywatnych zbiorów gobelinów i malarstwa toskańskich i weneckich malarzy XIV i XV wieku oraz lombardzkich mistrzów z XV i XVI wieku.

Jeden z gobelinów
Jeden z gobelinów prezentowanych w muzeum Villa Cagnoli

Pani przewodnik wprowadziła nas (zwiedzałem willę w towarzystwie żony) do pierwszego pomieszczenia muzeum, gdzie od razu przywitały mnie dwa obrazy Jana Breughela, zwanego Aksamitnym, niderlandzkiego malarza słynącego z dzieł przedstawiających kompozycje kwiatowe.

W kolejnych salach podziwiałem zbiory malarstwa ze słynną Madonną Cagnola, namalowaną przez Maestro della Madonna Cagnola (Zanetto Bugatto).

Maestro della Madonna Cagnola (Zanetto Bugatto), Madonna con Bambino e Angeli
Maestro della Madonna Cagnola (Zanetto Bugatto), Madonna con Bambino e Angeli

Miałem okazję zobaczyć takich mistrzów, jak Jacopo Bellini, Bernardino Luini czy Giovanni Agostino da Lodi. Przyznam jednak, że największe wrażenie zrobił na mnie obraz Chrystusa niosącego krzyż, który namalował Pietro da Messina.

A oto wspomniany obraz, który namalował Pietro da Messina.

Pietro da Messina, Cristo portacroce, Villa Cagnola
Pietro da Messina, Cristo portacroce

Chociaż w kolekcji obrazów zgromadzonych w Villa Cagnoli dominują dzieła o tematyce religijnej, to znalazłem tam również trzy kaprysy Francesca Guardiego.

Guardi na tle gobelinów
Francesco Guardi, Capriccio, Kolekcja Villa Cagnola
Francesco Guardi, Capriccio, Kolekcja Villa Cagnola

Kolekcja ceramiki

Prawdziwą chlubą muzeum Villa Cagnoli jest jedna z najbogatszych i najbardziej kompletnych kolekcji ceramiki europejskiej i orientalnej, majoliki i porcelany.

Zdjęcie z krzyża, majolika. Kolekcja Villa Cagnola

Przechodząc przez kolejne sale willi odbyłem podróż w czasie i przestrzeni przez królestwo ceramiki – od początku XIV do końca XIX wieku i od Dalekiego Wschodu do państw Europy Zachodniej.

Z lewej Orfeusz i Eurydyka, a obok dwa arcydzieła z warsztatu della Robbia. Kolekcja Villa Cagnola
Z lewej Orfeusz i Eurydyka (Pietro Bernini (attr.)), a obok dwa arcydzieła z warsztatu della Robbia. Kolekcja Villa Cagnola

Po prawie dwugodzinnej wizycie przyszło mi pożegnać miłą panią przewodnik i opuścić muzeum efektowną klatką schodową.

To już koniec zwiedzania Villa Cagnoli

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *