Angelo Morbelli - tryptyk Sogno a realita

Los i przeznaczenie

„Los i przeznaczenie” – FATO E DESTINO. Tra mito e contemporaneità – to wystawa gromadząca około 70 dzieł, jaką można zobaczyć do 6 stycznia 2019 roku w Palazzo Ducale w Mantui (Appartamento della Rustica). Nawiązujące do życia, śmierci oraz przemijania obrazy, rzeźby i mozaiki przypomniały mi się w związku z początkiem listopada, który łączy radosną uroczystość Wszystkich Świętych oraz pełne zadumy Zaduszki. Szczególnie dwa dzieła utkwiły mi w pamięci.

Marzenie i rzeczywistość

U schyłku XIX wieku Angelo Morbelli był jednym z najbardziej cenionych włoskich malarzy. W 1890 roku przystąpił do grupy dywizjonistów, malujących realistyczne sceny – wieśniaków na polu, ludzi samotnych czy osoby przebywające w domu opieki. Mnie zachwycił inny obraz Morbelliego – tryptyk „Sogno e realtà” (Marzenie i rzeczywistość, zwany też tryptykiem ludzkiego żywota – Trittico della vita). Artysta wprawdzie pokazuje przemijanie, ale dla mnie wskazuje też, że miłość może trwać.

Angelo Morbelli - Sogno e realtà
Angelo Morbelli, Sogno e realtà (część środkowa tryptyku), Milano, Collezione Fondazione Cariplo.

Oczekiwanie na bohatera

Drugi obraz, który zrobił na mnie wielkie wrażenie wyszedł spod pędzla niesłusznie zapomnianego malarza Archimede Brescianiego da Gazoldo. Ten obraz to „Attendendo l’eroe” (Oczekiwanie na bohatera), powstały w 1920 roku dyptyk. Przedstawia on w górnej części młodą kobietę z dzieckiem oczekującą na powrót męża (pewnie z wojny – obraz był namalowany dwa lata po zakończeniu I wojny światowej). W dolnej części obrazu widzimy nagiego mężczyznę, leżącego bez oznak życia. Nadzieja łączy się z beznadzieją, a życie przedstawione zielenią roślin kontrastuje z chłodem śmierci.

Archimede Bresciano, Attendendo l'eroe
Archimede Bresciano, Attendendo l’eroe, Gazoldo degli Ippoliti, Museo d’Arte Moderna

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *